"Vágyaid olyanok, mint egy felbukkanó madárraj a házad felett. Elsuhannak. De ha fészket vernek az ereszed alatt, ott élnek, s ezért már te felelsz. Befogadtad őket!" Müller Péter

2016. május 18., szerda

A lebegő falu

Azt gondolom alig akad ember Magyarországon, aki ne hallott, olvasott volna róla és talán már személyesen is látta a tavat. Sőt, kishazánkon túl is tudják, hogy létezik egy ilyen tó. A Schmidt Puzzle is felvette a programjába. 


A Google kereső közel 40.000 lehetőséget dob ki a kifejezésre. Gyakran hallom ott élőktől, hogy mennyi idegen megy a hír hallatán és keresi a tavat, a lebegő falut.

Meglepődtem, amikor ezt olvastam róla. Több okból is.
Először is, mert ilyen szép képeket a tóról még sosem láttam pedig lassan négy évtizede ismerem. Na igen, egy számítógépes programmal jól megszerkesztett fotó a nem túl impozánsról is csodaszép képet varázsol. Na, nem mintha a tó nem lenne szép, sőt, nagyon is szép, egyszerűen és természetesen.
Másodjára ami megdöbbentett az a lebegő falu kifejezés. Egy idegenben egészen más kép alakul(hat) ki ennek olvasata után, más elvárásokkal megy oda. (Ahogy azt későbbi kommententeknél olvastam is.)
Harmadjára a jó és frappáns reklámfogás - mert az sikerült. Az érdeklődés az ország különböző pontjairól beindult.

A Bokodi-tó az 1961-ben induló Oroszlányi Hőerőmű Vállalat számára létesített mesterséges hűtőtó, amely az erőmű melletti rét elárasztásával, a rajta keresztül folyó Által-ér felduzzasztásával keletkezett. (Az Által-ér Császár községtől délre ered, és Dunaalmásnál torkollik a Dunába.)
Az ér eredeti medre valahol a tó közepén húzódott, ott, ahol a jelenlegi gát található. A gát funkciója a hűtőtó természetes keringtetésének fenntartása volt. Az erőmű felmelegítette, míg a "hideg ágban" lehűlt víz a technológia miatt keletkezett gőzt hűtötte vissza. Az erőmű folyamatos működése miatt a tó télen sohasem fagyott be teljesen.

Sajnos az időjárás a fotózáshoz nem kedvezett, borús, felhős nap volt. 






Vasárnaphoz szokottan alig voltak emberek a tavon. Csak két kedves horgászra akadtunk, akik szívesen invitáltak stégjükre. Büszkén mutatta egyik több éves harcsabajusz gyűjteményét, majd megkeseredetten mesélt a tó sorsáról. Amióta leállt az erőmű, ami a meleg vizet a tóba engedte és biztosította a halaknak a kedvező életfeltételeket. (Bár kérdem én, hogy kedvezőbb e ez a feltétel, azzal szemben ami természetszerű, ahol télen befagy(hatnak) a tavak és a halak elvermelnek).




A bokodi oldal

Az erőmű

Ahol halak vannak, ott macskák is. Mindig is éltek a horgászok mellett a stégeken macskuszok, ez ma sincs másként.




A hűtőtavat egy út válassza el az Öreg-tótól, ami természetesebb, stég nincs rajta, hidegvízű.

Öreg-tó




Jó volt visszatérni az egykori “Szúnyog-tanyára”. Legközelebb napos időben készült szebb fotókkal jövök, de azok is amatőr fotók lesznek, mentes minden képfeldolgozó programtól.

24 megjegyzés:

  1. Nem szégyellem, mert az ember mindent nem tudhat - de ezt is általad, tőled tudtam meg nem is oly rég, t.i. hogy létezik egy ilyen hely. Valóban különös, és valóban sok kép van róla a neten. De valahogy a te "öreg-tavi" fotóid nekem jobban tetszenek. Az olyan, amilyenné a természet "csinál" valamit. A másikon ott az emberkéz nyoma.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aranyos, nincs mit szégyelni, nem ismerhet mindenki mindent. Ezért (is) "guglizunk". :-)
      Köszönöm, a természetnek és természet alkotta dolgoknak nincs párja.

      Törlés
  2. Többször olvastam már erről a "hihetetlen szépségről" és fel is keltette érdeklődésemet, mint annyi másnak. Lehet, hogy nagyképűen hangzik, de nem hittem az agyon javított csodás fotóknak!:) Anno rákerestem a neten, elolvastam a lényeget. Köszönöm, hogy valódi, "élő" képeket készítettél és megosztottad velünk! Nem csalódtam, ezt tartom normálisnak és nekem így is szép, sőt, így szép! A reklámszakemberek tudják "mitől döglik a légy"!:D Ügyesek! Az érdeklődők meg csalódottak...Miért jó ez?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem gondolom, hogy rossz szándék vezérelte a "lavína indítóját", sőt az is lehet (remélem), hogy annyira megtetszett neki, "belelátott" dolgokat, játszott a természeti szépséggel. Tény, hogy sokaknak csalódást is okozott vele. Kár! Bár aki nem a természet(esség)ben keresi a szépet, az igazit, az mindig is csalódni fog az életében.

      Törlés
  3. Én sem hallottam még róla, pedig már megöregedtem. Talán azért, mert távol vagyunk tőle és keveset jártunk arrafelé. Ami késik, az nem múlik. Az idén úgy sem akarunk külföldre utazni, hátha arra felé vesszük az irányt. annyi szépséget, különlegességet nem láttunk még a saját országunkban sem.
    Köszönöm, hogy ráirányítottad a figyelmem!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívesen Mancoka, így igaz élményekért, szép látnivalóért nem kell mindig messze menni. :-)

      Törlés
  4. Nagyon érdekes a létrejötte ennek a lebegő falunak, nem hallottam róla, vagyis elkerülte a figyelmem.
    Az utolsó zöld kép, meseszép tópart.

    Lassan te mutatod be nekünk az egész Mo-t pedig nem is itt élsz :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Őszintén megvallva, én meg már azt hittem "lerágott csont".

      Kincse, hát, ha nem is az egész Magyarországot (bár picibe már megtettem), de egy-két szép dolgot nagy örömmel!

      Törlés
    2. Kavics, te nagy utazó vagy, biztos, hogy többet tudsz az országról, és ráadásul kedvcsinálóan mutatod be.

      Törlés
    3. Dehogy! Viszont annak örülök, ha kedvcsinálónak találod! :-)

      Törlés
  5. Azért te is jó képeket csináltál!
    Gondolm napfelkeltekor (vagy lemente - melyik kedvezőbb) érdemes odamenni, hogy a fények miatt mesebelibb legyen. Októberben, ha hazamegyünk, nekem is tervben van, ide elmenni. üdv

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Flögi, de te is tudod, hogy kedvező fényviszonyok mellett egész más lesz egy kép. Napfelkelte és naplemente mindig egy "hálás" belépő hozzá.
      Kíváncsian várom majd a személyes beszámolód róla.

      Törlés
  6. Már hallottam/olvastam és láttam képeket is róla.

    Elmondanám, hogy amit Te készítettél fotókat a tóról, sokkal jobban tetszenek, mint bármilyen megszerkesztett kép.

    VálaszTörlés
  7. Ma a szebbik arcát mutatta meg a tó nekünk. Szélcsendes napos idő volt, este pedig kiváló naplementés képeket lehetett volna készíteni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ÓÓÓÓÓÓ, ne fájdítsd a szívem...:-) Legközelebb!

      Törlés
  8. Tudod, mikor láttam a lebegő fotókat csak néztem. Igen, jól fotózva és technikával csodákat lehet csinálni. Legfeljebb megérkezve csalódik az ember,s ez így már rossz reklámfogás. Viszont vannak a közelben jó kis kirándulóhelyek, már megérte ideutazni. Gyermekkorom töltöttem itt, a bal térdem fölött máig ott a a szög helye, ami az egyik stég két két deszkája közé beesve állt bele. S még mesélhetnék. S ahogy átfutottam a fotóidat, magamban én is a régi tóra szavaztam. Örültem, hogy nem voltam egyedül.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy vannak Neked innen is gyerekkori élményeid Holdgyöngy. :-)

      Törlés
  9. Én soha nem hallottam erről a tóról, de épp pár napja láttam róla képeket egy fotós oldalon. Tényleg más benyomást keltett, mint most a te természetesebb képeid. Valószínű ha csak amazokat látom, csalódás lett volna utána netán élőben szembesülni vele, hogy hát ez nem is egészen olyan. Persze a fotós oldalon nem a valósághű bemutatás volt a cél, hanem maga a művészet.

    VálaszTörlés
  10. Erről a helyről Tőled hallottam először, de azonnal utána is néztem! Különleges :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, én meg azt gondoltam, már közismert a dolog.:-)

      Törlés
  11. Hallottam a tóról, és láttam az elhíresült fotót is korábban. Valóban elgondolkodtató, hasznos-e ilyen mértékű photoshop és marketing... Nekem nagyon tetszenek a borús és természethű képeid - úgy festenek, mint egy szép hely Magyarországon, és nem mint egy fancy turistagyűjtő.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a megerösitest. A termeszetes hive nagyon megha az nem is csillogo. Vagy epp ezert.☺

      Törlés