2015. augusztus 13., csütörtök

Merano botanikus kertje

Ez év júniusában már jártunk Meranoban és amire akkor nem jutott idő abból most pótoltunk. A várva várt botanikai kertbe, a Trauttmansdorff botanikai kertjébe vitt az utunk.
A botanikai kertek szeretetét már gyerekkorban belémoltották (stílusosan) a Szülők, érdeklődve megyek ilyen helyekre is bármerre járok a világban.

Muskátlis hídon át bejárat a kertbe

A meranoi kert volt eddig életem legnagyobb, legkülönlegesebb, legváltozatosabb, legérdekesebb kertje, pedig még a felét sem láttam. Kata, (egy olvasóm) megértem, hogy szinte minden hónapban ellátogatnál oda! Hisz minden hónapban történik ott valami. Valami más nyílik, beérik, változik. Úgy építették a kertet, hogy az az örök változást, megújulást tükrözze. Nem csoda, hoy Sissi királynénk egy kedvenc helye is volt, itt (is) gyógyult.
A 12 ha terület egy idilli hegyoldalban, mint egy természeti amfiteátrum a ciprusokkal tárul a látogatók elé.
A bejáratnál barátnőmmel azonnal egy térképet ragadtunk magunkhoz a könnyebb tájékozódás végett. Belépő felnőtt 12,00 Euro (2015.), ami minden Centjéért megérte!

A park térképe

Illat-tenger
A meranoi botanikus kertet témákra osztották; Amerika és Ázsia erdei, kertjei, a mediterrán kertek, a teraszos kertek tavakkal és dél-tirol tájai. Mi az erdők irányába vettük a célt, ahol hűs patakok csobogása, kis vízesések frissítették a nézelődést.

Bambusz árnyékoló a bambuszerdőben

Mammutfenyő

Betértünk az üvegházba, ahol érdekes termések, szépséges orchideák mellett mini terrárium is látható.

Trópusi klíma
Malájalma, ami a mirtuszfélék családjába tartozik, szép virágáról lemaradtunk

Papaya
Banán
A bors virága

A terrárium lakói:

Az üvegházból kiérve az erdőn át elértünk az órához, az “időhöz”. Egy számláló óra jelzi az időt a botanikai kert megnyitása óta. Mellette egy-egy elgondolkodtató idézettel.

Réti füzény

Számláló

“Az óra mindenkinek ugyanúgy, de az idő mindenkinek másként halad” Ernst Reinhardt

Araukária

A különös araukáriák mellett egy ritkaságként számító, mi több, már kihaltnak vélt testvér tűlevelűre bukkantak Ausztrália Wollemi Nemzeti Parkjában. Az anno ősi kontinensen Gondwana-n igen széles körben elterjedt araukária faj a dinoszauruszokkal együtt majdnem kihalt. Csak nagyon kevés új növényt magról vagy oldalhajtásról szaporítottak le a megmaradt ausztráliai példányból, melyeknek helyét szigorúan titkosan őrzik és csak igen kevés botanikai kert mondhatja magának e tűlevelűt a Wollemia nobilis-t.

Elkerített Wollemia nobilis, akár 40 m magas is lehet
Új sarjadék
Wollemia nobilis termése
Vesepáfrány (Aranyos rokona)
Indián banán
A már elviráztott kamélia almája
A paradicsom rokona, tamarillo
Talán tengeri szőlő

Hibiszkuszok
Orsi, ezek is tányérnagyságúak, mint nálad :-)

Ananászliliomok

Don Juan virág, egy juanulloa, a burgonyafélék családjából
A trombitafolyondár rokona
Kékpillangóvirág
Leander féle
Varázslatosan illatos plumériák
Pluméria

Hortenzia

Bársonyvirágok zsályával és sétányrózsával
Ebédnyi pihenő kilátással a hegyekre. Kínai selyemakác illata terjengett. Tikkasztó a hőség volt - 38-40 fok körül mozgott - a napernyők alatt megállt a levegő, megváltásként jött a szellő.

Kilátás a völgyre, hegyekre

A pihenő után a labirintusos, virágos sétányok vittek tovább. A gyertyás ciprusok mögött egyszer csak egy érdekes kilátó villant fel.

80 m-es Matteo kilátó
Ezt láttuk...

A kilátó keleti oldalán új kertterületek készülnek, melyek megnyitása 2016-ban lesz. A látvány odafentről talán a legszebb, kompakt képpé alakul mindaz, amit érintésnyi közelségből megcsodálhatunk. Elindultunk lefelé a citrus oszlopok közé, habár a nap igen tűzött. A tavirózsás tavak adnak enyhülést a forró napokra.

Sokáig éltem ezt a látványt

A Sissi promenád lankáin egy mellszobra
A kaktuszok, pozsgások közt nem sokat időztünk, a hőség üldözött. Egy hatalmas fém-kaktusz belsejébe egy fotó erejéig azért benéztem...

Kaktuszok, pozsgások

Rózsa
Napszemvirág
Golgotavirág
Zamatos maracuja, a golgotavirág gyümölcse
Egy egész lugasnyi
Jöttek a citrusfélék, citrom, narancs, mandarin. Legtöbbje már gyümölccsel, micsoda illat lehet itt amikor nyílnak a fák, bokrok!

Törpe napraforgók

Nem tudom mi ez, de hihetetlenül erős, édes illata volt
Valaki alszik a tűző napon
Végre elértük a legnagyobb tavat, a lótusztavat. Óriáslótuszok esernyő nagyságú levelekkel, óriás szitakötők, akiket izgágaságuk miatt nem tudtam fotózni, óriás aranyhalak ugrándoztak ki a vízből.
A tó belsejébe egy stég vezet, ami egy vizi színpad is egyben. Műsorszünetben nyugágyak várják a fáradt látogatókat. Nem hagyhattuk ki!

Óriás lótusz

Beért magok
Érnek a lótusz magjai
gyönyörű és szabályos
királynői

Forrott a víz az aranyhalaktól
Valaki elrontotta a tükörképes fotómat :-)
Majdnem Monet

A tó közepéről is egy látvány
Tavi pihenő és kávézás után indulnunk kellett visszafelé. Utunkat az árnyas szőlőlugasok és olajfás liget felé vettük.

Kapribogyó virágba borulva
A gránátalma koronás termése
Hamvas barackok
700 éves olajfa
Odalenn a levendulás már elnyílt, levágták, mégis micsoda levendulaillatot hozott fel  a légáramlat! Mi lehet itt virágnyíláskor...

Visszatekintés
Sövénylabirintus

Elszáradó vad articsókák

Búcsúzóul a Sissi emlékpark, ahonnan ő is csodálta a hegyeket, a völgyet...

Sissi

Több díjat is nyert a botanikai kert „Internationaler Garten des Jahres 2013“  - „Schönster Garten Italiens“ 2005 és „EuropasGarten Nr. 6“ 2006.
Bármikor látogatjuk is meg a kertet mindig fogunk valami újat, valami szépet kapni. A kert másik fele nekünk még hátra van, jövőre jövünk!